Suplementacja a zdrowa dieta – jak zachować balans?

Z jednej strony, zdrowe odżywianie to podstawa, gdzie codzienna strawa dostarcza cennych składników odżywczych dla twojego organizmu. Z drugiej, strony suplementy stają się coraz częściej stosowane i zalecane w środowisku medycznym, ponieważ oferują one znaczące korzyści.

Skąd wiedzieć jakie suplementy brać? Czy wspomaganie się nimi jest w ogóle konieczne? Jak zachować zdrową równowagę pomiędzy dietą a suplementacja?

Czym są suplementy?

Suplementy to środki spożywcze zawierające skondensowane źródło witamin, minerałów lub innych składników odżywczych. Mają one za zadanie uzupełnić naszą dietę i wpłynąć pozytywnie na nasz poziom energii, poprawę snu, czy wzmocnienie koncentracji.

Obecnie na rynku dostępne są przeróżne suplementy zarówno w formie kapsułek, drażetek, płynnych ampułek, jak i płynów, proszków itp.

W odróżnieniu od leków, suplementy mają za zadanie dostarczyć nam cennych składników odżywczych, a nie leczyć choroby.

Często jednak stosuje się suplementację w celu uzupełnienia leczenia. Niektóre suplementy, czyli te, które przeszły specjalną procedurę a ich działanie zostało potwierdzone w badaniach, zostały wpisane na listę leków.

Dieta versus suplementacja

Niezależnie od tego, ile suplementów jest dostępnych na rynku, źródłem niezbędnych składników odżywczych powinna być przede wszystkim nasza dieta.

Jeżeli chcemy wspomagać się dodatkowymi składnikami, powinniśmy mieć wiedzę na temat ich działania i ewentualnych przeciwwskazań. Można ją nabyć m.in. w kursach na temat dietetyki, gdzie w pełni jest przedstawiany mechanizm, jak powinna wyglądać dieta i suplementacja.

Mimo że dieta to podstawa, to niestety wiele osób o tym zapomina, a jednocześnie, produkty dostępne w sklepach nie cieszą się zbyt dobrym składem. Niby każdy wie, że warzywa i owoce to podstawowe źródło witamin i ważnych składników odżywczych, ale mało kto codziennie zjada całą porcję sałatki warzywnej czy kolorowej porcji owoców. Prowadzi to do sporych niedoborów. Jak więc rozpoznać jakich składników nam brakuje?

Badania krwi i konsultacja z internistą

Jeśli chcesz na poważnie zadbać o swoje zdrowie, pierwszym krokiem powinno być wykonanie rutynowych badań. Każdy przynajmniej raz do roku, powinien odwiedzić swojego lekarza rodzinnego i wykonać podstawowy przegląd.

Zanim zaczniemy zmieniać dietę i stosować suplementację, koniecznie trzeba sprawdzić, czego tak naprawdę nasz organizm potrzebuje. Jeśli wystąpiły u Ciebie jakiekolwiek sygnały, że jest coś nie tak (np. zmęczenie, problemy skórne, problemy z sercem, osłabienie) bardzo możliwe, że wiąże się to z niedoborem jakiegoś składnika. W takim wypadku nie tylko warto zmienić dietę, ale również wspomóc się dodatkowymi suplementami.

Jakich składników najczęściej nam brakuje?

Wśród Polaków najczęściej można spotkać się z niedoborem niektórych składników.

Najczęściej są to:

  • Witamina D3 – ponoć prawie 90% Polaków boryka się z jej niedoborem. Dlaczego? Jest to związane głównie z naszą szerokością geograficzną. Zaleca się stosowanie tej witaminy szczególności jesienią i zimą, kiedy to w naszym kraju, jest najmniej słońca.
  • Kwas foliowy – bardzo ważny składnik dla przyszłych rodziców, a już szczególnie dla kobiet w ciąży, gdyż odgrywa kluczową rolę w rozwoju płodu. Ponadto wspomaga układ nerwowy, pokarmowy i pozytywnie wpływa na samopoczucie.
  • Witamina B12 – jej niedobór prowadzi do zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego oraz jest przyczyną niedokrwistości. Często obserwuje się jej niedobór u wegan, wegetarian lub osób spożywających duże ilości alkoholu.
  • Witamina C – aż 50% mężczyzn i około 35% kobiet, spożywa niedostateczną jej ilość. Witamina ta nie tylko chroni organizm przed wolnymi rodnikami, ale i zmniejsza uszkodzenia komórek, które powstały w wyniku chorób i procesów starzenia. Pełni jeszcze wiele kluczowych funkcji w organizmie.

Czy suplementy można przedawkować?

W zależności od tego, jakie dokładnie stosujemy suplementy, jeśli przesadzimy z ich zalecaną ilością, mogą pojawić się efekty przedawkowania. Przykładowo, zbyt duża ilość witaminy C, może skutkować biegunką, zawrotami głowy, zgagą czy wymiotami.

Z kolei witamina A przyjmowana w nadmiarze, może negatywnie wpłynąć na rozwój płodu, dlatego trzeba uważać z jej suplementacją będąc w okresie ciąży. Błonnik w zbyt dużej ilości może powodować problemy z wypróżnianiem.

Są to tylko nieliczne przykłady efektu przedawkowania. Należy jednak pamiętać, że przedawkowanie witaminami grozi nam głównie, jeśli przyjmujemy je właśnie stosując w nadmiarze suplementy.

W pokarmie trudno byłoby przyjąć aż tak duże dawki, aby borykać się z efektem przedawkowania. Wiele składników odżywczych, jeśli jest przyjmowana ponad normę, jest po prostu wydalana przez organizm, bez większych konsekwencji.

Na co zwrócić uwagę stosując suplementy?

Pamiętaj, że zdrowe suplementy mogą pomóc Ci w walce z nadwagą, wypadającymi włosami czy zmęczeniem. Jednak nie każdy suplement będzie miał rzeczywiście skuteczność, a jego stosowanie będzie bezpieczne. Czym zatem kierować się przy wyborze?

Przy wyborze suplementów ważne, aby zwrócić uwagę na producenta. Sprawdź czy firma, która sprzedaje produkt jest sprawdzona i zaufana. Na pewno nie kupuj żadnych suplementów do niesprawdzonych dostawców, zwłaszcza przez Internet.

Kolejna sprawa to skład. Suplementy powinny zawierać naturalne składniki. Jeśli coś zaniepokoi Cię w składzie najlepiej zrezygnować z zakupu lub sprawdzić dokładnie czym jest dany składnik.

Sprawdź ile jest suplementu w suplemencie. Niektóre produkty, chwalą się niską ceną i wieloma zaletami a zawartość odżywczych składników w jednej porcji jest znikoma. Najlepiej dowiedz się, jakie jest dzienne zapotrzebowanie na dany składnik i porównaj na opakowaniu czy rzeczywiście dostarczysz sobie tego czego potrzebujesz.

Warto tu również zwrócić uwagę na kwestę przyswajania. Składni odżywcze dostarczane w suplementach często nie wchłoną się w 100% dlatego nie należy martwić się, jeśli przekroczymy odrobinę dzienną zalecaną dawkę.

 

 

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij