Zachodzisz w upragnioną ciążę i postanawiasz, że teraz wreszcie trochę odpoczniesz, uzupełnisz swoją wiedzę i przygotujesz się na przyjście na świat potomka. Nie zapominaj jednak o tym, że ciąża wiąże się z wieloma dolegliwościami i bólem. Są jednak sposoby, by uniknąć cierpienia i w pełni cieszyć się czasem oczekiwania na dziecko. Przeczytaj poniższy poradnik, nawet jeśli dopiero planujesz ciążę, by mieć świadomość, jak od pierwszych chwil dbać o siebie i oszczędzić sobie bólu. Pamiętaj jednak, że ciężarna kobieta jest podatna na wiele chorób, dlatego powinnaś być pod stałą opieką ginekologa i informować go o swoich niepokojących dolegliwościach.

Jak radzić sobie z bólem brzucha?

Ból brzucha jest najczęstszym problemem, z którym borykają się ciężarne kobiety. Aby złagodzić dolegliwości, używaj poduszki rozgrzewającej podczas siedzenia i leżenia. Mięśnie brzucha, macicy i miednicy można wzmocnić serią specjalnych ćwiczeń dedykowanych kobietom ciężarnym. Przejmij pozycję “pieska” (oprzyj się na obu dłoniach i obu kolanach), wyprostuj plecy, weź wdech, wyginając kręgosłup ku dołowi i wytrzymaj w tej pozycji przez 10 sekund. Powtórz kilka razy. Następnie, nie zmieniając pozycji, wygnij kręgosłup ku górze podczas wydechu i wytrzymaj w tej pozycji przez 10 sekund, wykonaj kilka powtórzeń. Kobiety, którym powyższe ćwiczenia sprawiają zbyt duży wysiłek, powinny wykonać inne ćwiczenie. Połóż się na plecach na twardym podłożu (z poduszką pod głową) z ugiętymi nogami. Następnie napnij pośladki i mięśnie dolnych partii brzucha, starając się “wepchnąć” dolną część kręgosłupa w podłoże. Wytrzymaj 20 sekund, powtórz kilka razy ćwiczenie. Pamiętaj, że jeśli te aktywności sprawiają Ci ból, nie powinnaś ich wykonywać. Możesz poprosić lekarza o zaproponowanie odpowiednich dla Ciebie ćwiczeń lub zapisać się na jogę dla ciężarnych, która rozbudzi Twoje mięśnie i przyniesie ulgę.

jak-radzic-sobie-z-bolem-brzucha

Nieszczęsne bóle pleców

Rosnący podczas ciąży brzuch bardzo nadweręża kręgosłup, czego skutkiem jest jego ból. Na ból kręgosłupa mogą pomóc powyższe ćwiczenia. Pamiętaj także o utrzymywaniu właściwej postawy i staraj się nie stosować leków przeciwbólowych. Zamiast nich, wybierz poduszkę rozgrzewającą. Pas ciążowy wzmocni Twój kręgosłup, dlatego warto się w niego zaopatrzyć. Przede wszystkim unikaj długiego stania i niewygodnych butów, zwłaszcza na obcasach. Zaopatrz się także w wygodny materac.

nieszczesne-bole-plecow

Sposoby na hemoroidy

Ucisk w obrębie miednicy sprzyja powstawaniu bolesnych hemoroidów, które zwykle wchłaniają się po porodzie. Jeśli jednak do porodu jeszcze daleko, powinnaś zastosować się do porad, których celem jest złagodzenie bólu. Spożywaj pokarmy bogate w błonnik oraz nie wstrzymuj stolca, aby dodatkowo nie podrażniać powstałych guzków. Możesz stosować maści i czopki, po upewnieniu się, że są one odpowiednie dla kobiet w ciąży. Najskuteczniejszą metodą są, bezpieczne dla ciężarnych, kriosztyfty (np. Hemorex), aplikatory doodbytnicze, które chłodzą bolące miejsce, łagodząc ból i zmniejszając obrzęk. Jeden aplikator może być używany wielokrotnie, należy go jedynie zdezynfekować i schować do zamrażarki aż do następnego użycia.

Sposoby na hemoroidy

Poranne nudności

Największą zmorą przyszłych matek są zdecydowanie poranne nudności. Jest na to rada! Należy jeść lekkostrawne posiłki, pić dużo płynów oraz unikać potraw tłustych i słodkich. Pomocne mogą okazać się metody medycyny niekonwencjonalnej, takie jak akupresura, aromaterapia, czy zielarstwo. Dodawaj do kąpieli kilka kropli olejku lawendowego. Do inhalacji użyj 2 kropli mięty pieprzowej i drzewa sandałowego. Pij herbatę ze świeżo zmielonym imbirem, który zapobiega mdłościom. Rumianek i mięta również są skutecznymi ziołami do walki z porannymi nudnościami. Miej także pod ręką sok z migdałów lub papai o właściwościach przeciwwymiotnych.

Poranne nudności

Słuchaj swojego ciała

Każda ciąża przebiega w inny sposób, dlatego zawsze należy wsłuchiwać się w głos swojego ciała. Nie lekceważ bólu i nie traktuj go jako nieodłączny dodatek do ciąży. Z bólem można sobie doskonale poradzić. Ważne, żeby stosować metody jak najbardziej naturalne i w miarę możliwości nie spożywać środków przeciwbólowych.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ